Algemeen

Mega evacuatie-oefening op de Maasvlakte en Berghaven.

Honderden evacués op het water

Honderden passagiers die geëvacueerd worden van een ferry en veilig naar land worden gebracht: dat is de oefening ‘LIVEX’ samengevat. Tijdens deze grootschalige evacuatieoefening op 25 mei 2019 werkte verschillende organisaties samen om de opvarenden van de P&O-ferry ‘Pride of Hull’ in veiligheid te brengen. Daarbij werden meerdere schepen, reddingboten, helikopters en een vliegtuig ingezet. Tijdens de LIVEX trainde de Kustwacht, Veiligheidsregio Rotterdam-Rijnmond, Koninklijke Nederlandse Redding Maatschappij (KNRM), het Havenbedrijf Rotterdam en andere ketenpartners een massa-evacuatie van een ferry. Het doel is naast het trainen van de eigen vaardigheden om met elkaar te oefenen en ervoor te zorgen dat iedereen zijn rol weet bij een massa-evacuatie vanaf de zee. Hierdoor leveren de hulpdiensten een belangrijke bijdrage aan de maritieme veiligheid.

Aanwezigheid ministers Minister Cora van Nieuwenhuizen (Infrastructuur en Waterstaat), minister Ank Bijleveld (Defensie) en minister Ferdinand Grapperhaus (Justitie en Veiligheid) bekeken het evacuatieproces vanaf het water en aanschouwde daarna de hulpverlening op het land in de Berghaven. Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat is beleidsverantwoordelijk voor de maritieme hulpverlening, Defensie is de beheerder van de Kustwacht en onder Justitie en Veiligheid valt de rampenbestrijding op het land.

De LIVEX speelde zich af op de Tweede Maasvlakte, rondom de Berghaven in Hoek van Holland en op Rotterdam The Hague Airport. De Veiligheidsregio Rotterdam-Rijnmond richtte in de Berghaven een opvanglocatie in. Vanuit het Kustwachtcentrum in Den Helder werd de evacuatie op het water gecoördineerd. Dit alles werd zowel ter plaatse als op afstand ondersteund en gecoördineerd door een Commando Plaats Incident (CoPI), een Regionaal Operationeel Team (ROT) en alle functionarissen en diensten die daarbij horen.

De LIVEX werd in 2009 en 2014 gehouden op de Noordzee, maar vond dit jaar plaats op de Tweede Maasvlakte nabij de palen 90-91. De reden hiervoor is dat twee sloepen en een evacuatiesysteem van de ferry zelf worden gebruikt. Door op de Tweede Maasvlakte te oefenen is er minder kans op onstuimig weer, zodat er zo veilig mogelijk geoefend kan worden

.

Lees ook:

More in:Algemeen

Leave a reply

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *